mandag 25. oktober 2010

Hverdagsglede i posten

Dette er ikke en bokblogg, men en blogg om livet på landet. Akkurat nå er vi i en tid hvor bøker er en viktig del av livet på landet og på Kaulum gård og dermed blir det et innlegg om bøker og gleden ved å lese en god bok allikevel. Slik er situasjonen i høst: Jeg bor svært landlig til, jeg har gipset venstre fot som gjør at jeg ikke kan kjøre bil og jeg tilbringer det meste av tiden hjemme. Når jeg samtidig har penger igjen etter forrige lønning er nettbutikkene gode å ha. 


I dag kom det jeg bestilte forrige uke fra to forskjellige nettbutikker. Den ene pakken inneholdt en av min "må ha", en fungerende almanakk. Jeg har lagt min elsk på Moleskine og brukte god tid på deres hjemmeside, www.moleskine.com for å finne akkurat den almanakken jeg trenger i 2011 og bestilte den deretter www.tanum.no. I dag kom den rød og fin med en hel side til hver dag så jeg har plass til å notere både møter, "gjørelister" og andre småting som er greit å skrive ned et sted. En ganske liten ting som gjør  meg ganske lykkelig! Foreløpig er det bare en liten, rød bok med bare blanke kalenderark, men jeg gleder meg til å fylle den med små og store møter, reiser og bursdager.



Den andre pakken inneholdt tre bøker som gjør at det sitrer i hele kroppen. Det er faktisk en helt ny bok av Ken Follett, Fall of Gigants, som jeg ikke ante at hadde kommet (eller skulle komme). Cappelen Damm som utgir boken på norsk sier følgende om boken: 
Det tjuende århundre er i sin begynnelse. I Wales fyller Billy tretten år og har sin første arbeidsdag i gruva, som faren og bestefaren før ham. Men det ligger forandring i luften. Mange av gruvearbeiderne er blitt sosialister og ser med beundring på bolsjevikenes opprør i Russland. Her planlegger brødrene Grigori og Lev Peshkov å emigrere til USA, men et mord, en kvinne og en revolusjon gjør at ting ikke går helt som de hadde tenkt.
I London strever det konservative aristokratiet med å holde på sine privilegier. Samtidig er kvinnebevegelsen i fremmarsj, og den vakre lady Maud Fitzherbert er blant dem som kjemper for å få stemmerett. Under slike forhold er krigstrusselen ikke bare et onde. Folket trenger noe å samle seg om. Og mens nye allianser inngås, blir gamle brutt, og Mauds forhold til tyskeren Walter von Ulrich går harde tider i møte. Er deres kjærlighet sterk nok til å overleve en verdenskrig?
Jeg elsket stormenes tid av samme forfatter og kan ikke vente med å åpne denne. Og som om ikke det var nok så har det kommet enda en bok om mongolske Djengis Khan og etterkommerne hans. De tre første var fabelaktige og nå er det jammen kommet en fjerde bok. Forfatter av denne er Conn Iggulden og boken heter Empire of Silver og har ennå ikke utkommet på norsk. 
Den siste boken som dumpet ned i postkassen var The Covenant av James A. Michener og omhandler Sør-Afrika i tiden da landet ble befolket av eventyrere og misjonærer fra Europa og tiden fremover. Dette er en bok jeg gleder meg til fordi jeg gjennom jobben min har blitt interessert i historien til det sørlige Afrika. 
Bildet av almanakken er hentet fra www.moleskine.com og de andre er tatt av meg i elendig lys på kjøkkenet (men jeg klarte ikke vente til dagslys i morgen).
Dette er rett og slett en lykkelig kveld på Kaulum gård og Bonden på Kaulum, som ikke deler min store interesse for bøker, er glad fordi jeg er glad. Så enkelt kan man skape hverdagsglede i heimen ;-) Ha en fin kveld alle sammen!

Ingen kommentarer: