fredag 30. april 2010

Utvikling av både planter og mennesker

Jeg opplever, som jeg har skrevet tidligere, våren på Kaulum gård for første gang. Små overraskelser dukker opp her og der og jeg starter hver dag med en liten hagevandring for å få med meg alle stadier og utviklingen som går så utrolig fort. Nå er det altså rabarbraen som opptar meg. Under det ene syrintreet er det faktisk hele tre tuer med rabarbra!




Jeg hart aldri sett den spire før og må vel innrømme at jeg aldri har tenkt på at den er liten før den blir stor og spiselig. Jeg har alltid vært dypt fasinert av karsporeplanter, spesielt bregner. Det som tiltaler meg mest med bregner er måten de unge plantene folder seg ut og noe av det samme finner jeg i rabarbraen. Den kommer som små røde klumper og så kommer bladene som miniatyrblader av de store vi ser senere på våren/sommeren. Jeg observerer det hele ganske betatt og gleder meg til den er "klar til bruk".




Nå må jeg nesten si at jeg aldri har vært spesielt begeistret for verken rabarbrakake eller rabarbrasuppe eller andre ting som har inneholdt rabarbra. Nå gleder jeg meg derimot til å lage nettopp disse og til å både spise og servere dem til sommergjestene på Kaulum gård. Lurer på om det betyr at jeg begynner å bli voksen.....

Avslutter dette innlegget med et bilde tatt fra den øverste delen av jordet ovenfor gården. Flott utsikt over Helgøya og Mjøsa og over på Kapp hvor snøen fortsatt ligger på fjellene. Mange av naboene har allerede begynt våronna og bonden på Kaulum forbereder nå maskiner og redskap for det som bare kan karakteriseres som noe av det mest meningsfylte en person kan gjøre: Å produsere mat!



3 kommentarer:

Hegemor sa...

Fantasktisk rabarbra-bilde!

Trine sa...

Hoi-hoi.... Er det blå huset i headeren huset ditt?? Du er i såfall bare så heldig!!! Tenk å få bo i et sånt hus. *skikkelig misunnelig*.
Takk for fin kommentar om marsvin. Jeg er fremdeles litt sjokka over at jeg sa ja til dette - men vi blir nok fort glad i dyret :)

Frua på Kaulum sa...

Det er huset vårt ja! Og ja, vi er utrolig heldige som bor der og hver eneste dag kan våkne til verdens flotteste utsikt og livet på landet! Kanskje flytter det et marsvin eller to inn i huset vårt etterhvet også :)