søndag 5. desember 2010

Bondekoner til besvær....

Vi har tent den andre adventslyset og listene mine begynner å bli lange. For meg er dette den beste tiden året. Ikke julen, men advent og alle forberedelsene. Jeg koser meg med julemusikk og finner frem pynt og gjør huset klart for den store høytiden.


Det store spørsmålet er ofte "når ble du voksen"? For meg er det enkelt. NÅ! For første gang skal vi arrangere jul i eget hus. Og ikke hvilket som helst hus, men hovedhuset på Kaulum gård som siden 1840 har huset tradisjonsrike julefeiringer med slakting av egen gris, julebakst og skuring av gulv. Det blir som å hoppe etter Wirkola og mere til....for min del er det som å hoppe etter utallige bondekoner med træl i håndfaltene og skikkelige muskler etter alt arbeidet. Kanskje sitter alle tidligere tiders bondekoner og ser ned på meg? Jeg håper i såfall de ser på meg med kjærlighet og forståelse og ikke med kritisk og dømmende blikk. Selv om dette er min favorittid så har jeg altså, fordi huset bærer med seg så mange tradisjoner, et snev av prestasjonsangst. Og det er klart at å be svigers (der har vi jo en av de tidligere bondekonene på Kaulum) første gang vi arrangerer julaftenselskap bidrar heller ikke til å dempe angsten...heldigvis har jeg en veldig hyggelig svigerfamilie så vi får tro de har forståelse for enkelte nybegynnerfeil av en stakkars, ung bondekone.


Trass i  alt dette tviholder jeg på kosen som advent byr på, skrur Deilig er jorden på fullt og henger opp rene gardiner, tenner lys, skriver laaange lister og pusser sølv. Og det fungerer faktisk. Jeg koser meg med det. Følelsen av en rolig tid kommer snikende og det blir nok en god førjulstid i år også selv om jeg for første gang føler meg voksen på "ordentlig".

Mer om juleforberedelsene på Kaulum kommer i dagene fremover og så vil tiden vise hvor mange poeng jeg jeg får på husmor-/bondekoneskalaen.

Ingen kommentarer: