mandag 5. juli 2010

Bondekoner før og nå

Frua på Kaulum har ei veldig god venninne som skal gifte seg. Som forlover for denne venninnen er det flere oppgaver som følger med og den ene er å arrangere utdrikningslag. Dette var litt skremmende for et stakkars, overarbeidet kvinnfolk som ikke har sansen for de store fylleslagene, kommende bruder som må by seg frem i gågata en lørdag eller andre pinlige arrangement. Så jeg startet med å gå igjennom alle slags forskjellige utdrikningslag jeg hadde hørt om for å se om jeg kunne hente ideer. Både gocart, stripping, fallskjermhopping og konsert ble forkastet og jeg endte opp med å teste hennes egenskaper som bondekone. Hun har nemlig også funnet seg en odelsgutt og flyttet inn på gårdbruk med stort hus og en gigantisk hage. Da er det jo en del kunnskap man bør ha. Nå skal det sies at jeg er VELDIG glad for at ingen kom på tanken om at jeg burde testes i det samme før jeg fikk gifte meg med min odelsgutt. Har en liten mistanke om at jeg ikke hadde bestått og da hadde kanskje Kaulum gård og livet her fortsatt vært enn fjern drøm?



Den kommende brud ble overrasket av en gjeng fnisende damer i sitt hjem en lørdag morgen og beskjed om å kle på seg et blomstrete knelangt skjørt og skaut. Med en nøytral svart singlet og tight under skjørtet ble hun en ganske lekker bondekone i en god miks av tradisjonell og moderne. Og er det ikke det en bondekone i 2010 bør være kanskje? Etter en hyggelig frokost i solen utenfor brudens hjem bar det oppover til Kaulum gård hvor hunn først ble testet i tradisjonelle, praktiske kunnskaper. Første oppgave var å lage rømmegrøt fra bunnen og det må jeg si var enn oppgave hun bestod med glans! Oppskriften var hentet fra www.tine.no da jeg aldri hadde laget det selv.


1 l TINE Seterrømme
2 ts salt
3½ dl hvetemel
1 l TineMelk Hel
2 ts salt

  1. Kok rømmen under lokk i 2 minutter. Rør i halvparten av melet. Rør kraftig, så kommer smøret fram. Skum av smøret og rør i resten av melet. 
  2. Spe med melken og rør til grøten er jevn og helt uten klumper. Kok grøten i 3 minutter. Smak til med salt. 
  3. Rømmegrøt kan gjerne spes med like deler søt og syrnet melk. Da får du en en ekstra frisk og syrlig smak.



Og det var den beste rømmegrøten undertegnede noen gang har smakt! I tillegg kjernet hun smør. Fløte i et syltetøy glass, rist kontinuerlig til det skiller seg og skill fra kjernemelken. Skyll smøret i vann, tilsett eventuelt salt og elt. Vips så har du veldig godt smør! Også en test hun bestod med glans!

Moderne bondekoner driver gjerne gården sammen med bonden og da er det viktig å kunne rygge med henger. Dette ble forklart av fruen på Kaulum som da hun stod ved siden av og skulle være pedagog plutselig ikke husket så mye av traktorkjøring og ryggeteorier selv. Men det kom på plass og ryggingen stod til bestått den også. Da stopping av sokk og navnsetting av forskjellige grønnsaker var unnagjort til ståkarakter var det en hagesti med spørsmål innen kategoriene potteplanter, stauder, traktor, husvask og matlaging.



Alt i alt var det en veldig hyggelig dag og bruden ga uttrykk for at hun var godt fornøyd med å slippe å opptre offentlig i alkoholpåvirket tilstand og at det heller ble en dag med gode venner og morsomme oppgaver. Og at hun ble godkjent bondekone og får gifte seg med sin prins er jo ikke noe dårlig resultat en lørdag i juni!

3 kommentarer:

Hegemor sa...

Hei og hå kjære bondekone! Har en utfordring til deg på bloggen min :-)

Trines Hus og Hage sa...

Hei!
Vet du, det var så utrolig koselig å lese kommentaren du gav meg på på bloggen min for noen dager siden. Så moro at du har syklet forbi huset vårt mange ganger da du var student. Takk for alle gode ord - jeg ble så glad!
Det var veldig hyggelig å komme inn til deg og se at du bor på en flott gård på Nes. Det så jo ut som en fantastisk gård med vakker utsikt over Mjøsa. Jeg kommer til å kikke litt etter Kaulum gård neste gang jeg er på Nes (har noen venner der og er der av og til. Koselig på Skafferiet også).
Har tatt meg tid til å kikke litt på bloggen din. Synes det var lurt av deg å lage i stand en slik koselig dag for den kommende bondekona. Har kost meg med bilder fra gården deres og lest om dine observasjoner og sysler som ei fersk bondekone. Høres veldig hyggelig ut. Selv kan jeg vel kalles ei småbrukerkjerring på det 15. året. :)
Kos deg videre i sommer på gården og med husbonden og søte Oliver.
Ps. Er lei meg for at jeg ikke kan hjelpe deg med boka du nevnte. Jeg regner med du har forhørt deg hos bokhandleren om de kan prøve å skaffe. Ja, det er ei veldig koselig bok. Kjøp istedet Helen Fredholms bok "Hagevandring i en frodig norsk hage". Den er helt super! Om du har mulighet bør du ta turen over til Toten (Totenvika) og oppleve hagen hennes også. Kanskje dere kunne ta båt om dere har tilgang til det? Kikk gjerne på nettsiden hennes www.fredholm.no Masse inspirasjon å hente og åpningstider og masse fint!
Klem Trine

Åshild sa...

Veldig bra ide og opplegg. Stas at ikke utdrikningslag må inkludere stor kostnad.