onsdag 26. januar 2011

Maling og kompromisser

Bonden på Kaulum og meg selv er veldig ulike på en del områder. Hvor jeg er impulsiv og kjapp i vendingen er han rolig og vil tenke grundig gjennom ting og vurdere ulike alternativer. Denne kombinasjonen fungerer bra på mange områder og det har vist seg gjentatte ganger at han har holdt meg igjen på ting jeg i etterkant har vært veldig glad for og at jeg andre ganger har har gitt han et ekstra dytt. På mange områder er vi allikevel enige. 

Vi er enige om å se mindre tv og heller sette i gang med små og store prosjekter som det er mer enn nok av på denne gården.  Vi er enige om at både hus og låve må males og vi er HELDIGVIS enige om at iallefall arbeidet med låven må settes bort. 800 m2 flate som skal males høres litt voldsomt ut og kan vel ta knekken på det som er av arbeidslyst. Vi er også enige i å pusse opp alle vinduene i hovedbygningen selv. Det vil si at de må pusses, kittes om og males. Og SÅ kommer den den biten vi er uenige om. Vi har fire gjesterom oppe hvor to av dem er trehvite og ganske mørke. Jeg har så lyst til å male disse rommene og kanskje tapetsere en vegg eller to? Og for at jeg skal holde motivasjonen oppe gjennom arbeidet med å pusse opp vinduene planlegger jeg å kombinere det med å male minst et av gjesterommene parallelt. 


Bonden på Kaulum har en grunnleggende oppfatning om at alle andre oppussingsprosjekter må komme før arbeidet med å gjøre noe som helst med gjesterommene fordi "vi ikke bruker de til daglig og det sover folk der kanskje to uker tilsammen i løpet av året". Det siste har han jo rett i.....men som frua på Kaulum vil jo jeg gjerne innlosjere gjestene på et hyggelig rom som reflekterer vår stil. Etter mye om og men har jeg fått lov til å starte jobben med å male rommet mot at vinduene på samme rom prioriteres etter det. Og for å vise ham at jeg tenker å holde ord det har jeg nå bestilt IR-System Window Sett på gamletrehus.no og er klar for arbeidet. Det gjelder å ha riktig utstyr, iallefall når det er snakk om mange, store vinduer.


Som dere ser på bildene er det veldig fin utsikt fra disse rommene og da må reflekteres innvendig også. Bilder fra arbeidet og forhåpentligvis resultatet kommer snart.

Ha en fin kveld!

5 kommentarer:

Blått til lyst sa...

Så flott at dere går løs på vinduene selv!
Det blir sikkert bra, og tid er en god hjelper.
Gjett om jeg er enig i at det er supersmart med lystbetonte prosjekt som gjesterommet (ene( parallelt med vinduene. Det rommet virkelig skrek etter både maling og tapet. Tapet på veggen bak senga, kanskje?
Kos deg meg prosjektene - Liv

Åshild sa...

Veldig lurt å fjerne all kitt og evnt maling med varme. Skulle vi startet nå ville jeg også kjøpt slik.

Klart du må male veggene på gjesterommet. Må gjøre noe som synes litt mer.

Uansett hvor mange år det totale malearbeudet skal ta vil jeg anbefale at dere lager en fargeplan (hvilke farger i hvilke rom) for hele huset.
Uansett hvor gode vannbaserte malinger sies å være så sverger jeg til oljemaling på alt treverk. LADY olje 50. Først kvistlakk på alle kvister (selv om panelet er gammelt), heftgrunn, pussing og vasking. Og så to strøk med maling.

Helene sa...

Så bra at dere har kommet til enighet, og så moro at dere skal ta vinduene selv! Vi tok selv en del vinduer her i sommer, og selv om det var slitsomt så var det også utrolig tilfredsstillende når vi sakte men sikkert ble ferdige med ett og ett vindu. Vi brukte kun en kraftig varmluftspistol, men det fungerte helt greit. Vi har derimot fortsatt mange vinduer igjen, og en Speedheater står helt klart på ønskelisten min :) Jeg vurderer standardsettet, for vi har en god del maling som må fjernes innendørs også.

Er for øvrig helt enig med deg i at det å ha noen lystbetonte prosjekter innimellom (eller parallelt) er gull verdt for den totale motivasjonen! Og så kjenner jeg meg veldig igjen i diskusjonen om PRIORITERING av prosjekter/oppgaver - det er litt av en kabal å bli enige om alt ;)

Lykke til - blir morsomt å se! :o)

MiaVanessa sa...

Dette gleder jeg meg til å se mer av! Så fint at dere har kommet fram til noen kompromisser, og jeg synes du har et veldig godt poeng, så kan du stolt vise meg til et rom som reflekterer dere når jeg kommer på besøk;)

Anne (Moseplassen) sa...

hehe, jeg skjønner dere begge... det er vrient å prioritere.
Men først i historien her var jeg redd for at mannen din var en sånn "hvorfor gjøre noe med panelet, det er jo så praktisk" fyr. (har vokst opp i grusomt umalt panelrom, urk-urk, fikk ikke male heller, for det var jo mer varig med den kjipe furulooken)