torsdag 18. november 2010

Dompap, nøtteskrike og sju slag til!

På Kaulum gård dreier det meste seg om fugler om dagen. For noen uker siden hørte jeg en fugleekspert på radio som snakket om hvor viktig det er å legge ut mat til småfuglene tidlig nok. I oktober og november, før snøen kommer, er det ikke altfor kaldt og lite snø. Da er det lett å glemme fuglene som lever der ute, men når det blir virkelig kaldt og fuglene trenger all den energi de kan oppdrive for å holde varmen er det ofte for korte dager til å utnytte de. Fuglene spiser bare i dagslys og det er klart at om vinteren har de kortere tid til å spise enn tidligere på høsten og sliter med å få i seg nok energi.



Etter at fugleeksperten gikk av lufta kom umiddelbart fôringsautomaten opp på Kaulum gård. Her fôrer vi med solsikkefrø og hel havre i blanding i tillegg til meiseboller og litt ekstra brødsmuler i fuglehuset som henger oppe året rundt. Allerede før klokken 12.00 påfølgende dag var automaten tømt av en stor flokk småfugler. Det viser at behovet er tilstede! Det fine er at jeg kan sitte ved kjøkkenvinduet og se på dem, følge med og opplevelsen blir bare enda bedre med fuglebok og kikkert. Sist jeg tok en grundigere undersøkelse var det ni ulike arter som spiste (nesten) samtidig.
  1. Blåmeis
  2. Kjøttmeis
  3. Spettmeis
  4. Flaggspett
  5. Pilfink
  6. Gulspurv
  7. Skjære
  8. Dompap
  9. Nøtteskrike
I tillegg har vi et ekorn som flittig besøker oss og koser seg med frøene på bakken. I fjor hadde vi to ekorn, men for en måned siden lå den ene død nedenfor trappa. Vi mistenker Pusil, selve dronningen av Kaulum, som tar akkurat de dyrene hun vil og forøvrig er en god musejeger. Og tydeligvis en god ekornjeger selv om det er en egenskap vi ikke verdsetter så veldig høyt.

Men tilbake til fuglene som spiser oss ut av huset! Automaten må fylles hver dag, antallet fugler (spesielt gulspurv) øker hver dag og jeg har sett meg nødt til å utvide menyen og antallet spisesteder. Etter inspirasjon fra Anne på Moseplassen har jeg laget mine egne meiseboller i melkekartong. Foreløpig har de ikke vært så veldig ivrige på den, men kanskje den får bein å gå på når det blir kaldere og de trenger mer fett. Mulig det er ble litt mye fett i forhold til frø og andre godsaker, men jeg får bare prøve meg fram. Automaten med jordnøtter har i det minste falt i smak.


Det gir en veldig god følelse å bidra til at fuglene får en god start på vinteren og ikke minst så bidrar det til liv på gården. Når vi går ut, letter så mange som 40 fugler samtidig og venter i trærne rundt til vi er på trygg avstand og de kan fortsette etegildet.

Oppfordrer alle andre til å komme igang med foring av småfuglene så de rekker å lagre fett og energi til kulda setter inn.

2 kommentarer:

Anne (Moseplassen) sa...

Så flott at du har laget mat til småfuglene :D De kommer nok innom og momser i seg fett når de bare oppdager kartongen. Her går det ned på høykant, men den kan av og til henge nesten urørt en par dager når jeg henger ut noe nytt.
Tusen takk for henvisningen til bloggen :)

Det er absolutt en herlig følelse å gi fuglene mat, og en kan fort bli litt hekta der en sitter med fugleboka ja :D (hehe, jeg sitter av og til og blar og finner frem til "ønskefugler", fugler jeg ikke har sett men gjerne synes skulle komme på besøk..)

Helene sa...

Vi er også godt igang med mating av småfuglene, og jammen meg går det unna! Foreløpig har vi bare en fuglemater som henger utenfor stuevinduet, men det er utrolig koselig å se på alle småtassene som samler seg der ute :) Mulig vi må skaffe oss et par ekstra fuglematere.

Forresten: for et fantastisk hus (og tomt) dere har! Vi bodde et par-tre år på Elverum, og når vi fikk barn så begynte praten om hvor vi skulle bosette oss. Ettersom vi begge er fra sør-østlandet og sørlandet så endte det med at vi flyttet sørover igjen, men jeg fant stadig noen perler av noen steder på Nes som jeg gjerne skulle kjøpt:) For et herlig sted.

Gleder meg til å følge bloggen din videre :o)